Met Meneer Octopus in zee gegaan.

Sorry voor de woordgrap.

Van bezoeker naar klant

Conversie optimalisatie is het proces waarbij wordt onderzocht hoe jouw website efficiënter ingericht kan worden, zodat er meer bezoekers doen waar je website in eerste instantie voor gemaakt is. Het is het proces waarbij van bezoekers ook daadwerkelijk klanten gemaakt worden (= converteren). Waarbij geprobeerd wordt om de volledige potentie van je website te benutten.

Daarvoor wordt ieder element van je website onderzocht. Van je navigatiemenu tot aan de knoppen onderaan je pagina. Om ze vervolgens optimaal samen te laten werken en de klantreis zo aangenaam mogelijk te maken.

Meer omzet uit je huidige website

Kortom, met conversie optimalisatie haalt Meneer Octopus meer leads, meer sales en meer omzet uit je website. Zonder geld te spenderen aan campagnes voor extra bezoekers.

Werkwijze

Meneer Octopus gelooft in data. In gegevens over het gedrag van gebruikers op je website. Want die bieden inzicht in waar het precies mis gaat. Op welke pagina bezoekers massaal afhaken, bijvoorbeeld.

Met die informatie gaat-ie op zoek naar ‘het waarom’. Waardoor komt het dat mensen de volgende stap niet nemen? Waardoor nemen ze geen contact op? En waarom vullen ze dat formulier niet in?

Op basis van elementen uit de psychologie en neuromarketing stelt Meneer Octopus vervolgens verbeteringen voor. Creatieve oplossingen die de eerder geïdentificeerde obstakels in de klantreis wegnemen. 

Door een pagina met én een pagina zonder die verbeteringen tegelijkertijd te laten draaien, kan-ie vervolgens testen of de voorgestelde aanpassingen leiden tot het gewenste resultaat en je website ook daadwerkelijk zullen verbeteren.

Simpel en effectief. Maar ook vaak vergeten. 

Conversie optimalisatie proces

Om met conversie optimalisatie aansprekende resultaten te behalen zijn in essentie twee dingen van belang: tijd en een gestructureerde aanpak. Die eerste heeft betrekking op de looptijd en is afhankelijk van het aantal bezoekers dat op je website terecht komt. Hoe meer, hoe beter.

Die tweede heeft Meneer Octopus zelf in de hand. Hij hanteert namelijk een bewezen, effectieve methode om onderzoek te doen. Om te werken naar een effectievere website. Daarvoor volgt Meneer Octopus doorgaans de volgende stappen:

Dataverzameling & -analyse

Eerst moet Meneer Octopus achterhalen waarom je bezoekers niet converteren en op welke plekken je website niet doet waar-ie voor gemaakt is. Om dat goed te kunnen te kunnen doen installeert-ie web analytics: meerdere manieren om data te verzamelen.

Je kunt daarbij denken aan de gegevens uit Google Analytics. Maar ook aan het installeren van een heatmap of van het opnemen van sessies. Alles om het gebruikersgedrag te kunnen analyseren. Zo kan er worden nagegaan wat bezoekers precies op je website doen – en vooral ook wat ze niet doen.

Strategie ontwikkelen

Als ontdekt is welke customer journey of klantreis gebruikers afleggen en waar de obstakels zitten, worden er prioriteiten gesteld. Waar is de meeste winst te behalen? Waar hebben simpele verbeteringen van bijvoorbeeld een UX copywriter het meeste impact? En waar kan er het best een test opgezet worden?

Meneer Octopus brengt de mogelijkheden in kaart en stelt bijbehorende hypotheses op: als we dit nu zus en zo doen en als we dit en dat aanpassen, dan is je website beter in staat om bezoekers te beïnvloeden en te begeleiden naar hetgeen ze op een bepaalde pagina moeten doen.

Testen

Meneer Octopus brengt die voorgestelde verbeteringen in de praktijk met A/B testing. De meest simpele, overzichtelijke vorm van testen, waarbij de resultaten van pagina A (zonder aanpassingen) worden afgezet tegen de resultaten van pagina B (met aanpassingen).

Die pagina’s kunnen verschillen op één variabele (bijvoorbeeld een blauwe vs. groene knop), maar ook op meerdere tegelijk. Multivariaat testen, noemen we dat. Meneer Octopus bekijkt per geval waar de situatie om vraagt.

Resultaten & rapportage

Wanneer er voldoende gegevens zijn verzameld, kan Meneer Octopus een duidelijke conclusie trekken uit de testresultaten: de hypothese kan worden aangenomen of verworpen. Oftewel, pagina A of pagina B werkt beter om de doelstellingen van je website te behalen.

Het eindresultaat verwerkt-ie in een heldere, overzichtelijke rapportage waarin de bevindingen meteen worden vertaald in actiegerichte tips  waarmee jouw website effectiever wordt. En desgewenst implementeert Meneer Octopus dat advies direct.

Overtuigen met wetenschap & creativiteit

Met conversie optimalisatie vermindert Meneer Octopus de obstakels die bezoekers op je website ervaren en helpt-ie tegelijkertijd met creatieve, overtuigende content om diezelfde bezoekers te kietelen en aan te zetten tot de gewenste actie. 

Om die potentiële klanten te beïnvloeden maakt Meneer Octopus gebruik van elementen uit de reclamepsychologie en neuromarketing. Bewezen, subtiele strategieën die leiden tot het gewenste resultaat: meer leads en meer verkopen. 

Maar ook wordt de website van je succesvolste concurrenten geanalyseerd. Om te ontdekken voor welke strategieën je potentiële klanten mogelijk vatbaar zijn. Door vast te stellen wat er in jouw branche goed werkt, laat Meneer Octopus je website doen wat die van je concurrenten ook doen – maar dan beter.

Voor een website die verkoopt

Als je website wel bezoekers trekt maar die bezoekers vervolgens niet doen wat ze zouden moeten doen, neem dan contact op met Meneer Octopus. Die bekijkt graag even of en hoe je je website zou kunnen optimaliseren. Geheel vrijblijvend, natuurlijk. Je zit nergens aan vast. En je krijgt ook geen irritante nieuwsbrieven van ‘m.

Samenwerken?

Leuk! Neem vrijblijvend contact op met Meneer Octopus of vul onderstaand formuliertje in. Don’t worry, je zit nergens aan vast. Ook niet aan irritante nieuwsbrieven.

Zeg eens hallo.


    Anders nog iets?

    Dit doe ik ook allemaal.

    Laatste blogs.

    Beter dan dat boek op je nachtkastje.