Met Meneer Octopus in zee gegaan.

Sorry voor de woordgrap.

Maar wat is ’t precies?

Technische SEO maakt je website in zekere zin toegankelijker voor de zoekmachines. Het zorgt voor een situatie waarin Google je website beter kan begrijpen, crawlen en indexeren: een belangrijke voorwaarde voor hogere posities in de zoekresultaten.

Technische SEO analyse

Een technische SEO analyse legt de pijnpunten van je website bloot. Punten die het de zoekmachines een stuk moeilijker maken om je website zo effectief mogelijk te bezoeken, die verwarring veroorzaken en die een optimale gebruikservaring in de weg staan. 

Je kunt daarbij o.a. denken aan

  • een langzame laadtijd
  • een onhandige website structuur
  • het ontbreken van structured data

Benieuwd naar de pijnpunten van jouw website? Vraag vrijblijvend een technische audit aan. Vrijblijvend, ja. Je zit nergens aan vast. En je weet meteen waar je aan moet (laten) werken.

Zo gaat technische SEO in z’n werk

De technische SEO analyse geeft inzicht in de problemen met je website en waar nog verbetering te halen valt. Meneer Octopus rangschikt ze zelf voor je op volgorde van belangrijkheid, zodat je meteen weet waar je als eerst mee moet beginnen of waar het meeste winst te behalen valt.

Vooral met de laatste onderscheidt hij zich. Er zijn online namelijk meer dan genoeg SEO audits te vinden die je website scannen op de technische elementen, maar Meneer Octopus is ervan overtuigd dat een menselijk oog het allemaal net wat beter in perspectief kan plaatsen.

Veiligheid voorop

Al in 2014 liet Google weten dat het goed beveiligde websites (HTTPS) zou belonen met betere rankings. Inmiddels is een goede positie in de zoekresultaten zonder SSL certificaat al haast niet meer mogelijk. Bovendien hebben ook bezoekers meer vertrouwen in je website wanneer-ie goed beveiligd is. Ook niet onbelangrijk.

Ongenaakbare websitestructuur

Een goede websitestructuur is belangrijk. Niet alleen voor de zoekmachine optimalisatie, maar ook voor bezoekers. Je wilt natuurlijk ook dat zij makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Zo’n goede structuur kent vaak een bepaalde hiërarchie. Een soort piramide met je homepage on top:

Met technische SEO bouw je aan zo’n solide structuur. Een gebalanceerd, logisch model met duidelijke navigatie en afgebakende categorieën en subcategorieën. Of onderwerpen en deelonderwerpen. Niet te veel, niet te weinig. Zo’n twee tot zeven categorieën voldoen. 

Daarbij hoort ook een logische URL structuur. Bijvoorbeeld: https://jouwwebsite.nl/categorie/subcategorie. Zo simpel kan het zijn … en zo simpel moet het ook zijn. Je hebt er geen hogere wiskunde voor nodig. Slechts wat gezond verstand.

Relevante interne links

Als we dan toch bezig zijn met je website structuur, kunnen we net zo goed Google en bezoekers meteen vertellen wat nog meer relevant is of op welke pagina er meer diepgaande informatie over een onderwerp te vinden is. En dat doen we met interne links.

Interne links zijn hyperlinks die van de ene pagina op je website verwijzen naar een andere (bij voorkeur relevante) pagina. Daarmee is de content op je website beter te duiden. Meestal komt dat erop neer dat er vanaf hogere categoriepagina’s gelinkt wordt naar onderliggende subcategorieën. En andersom.

Duidelijke navigatie & sitemap

Zijn we dan nog niet klaar met het verbeteren van je websitestructuur? Nope. Maar wel bijna. Er moet namelijk voor gezorgd worden dat die structuur ook duidelijk wordt in je navigatie of menu, zodat bezoekers makkelijk en snel kunnen vinden wat ze zoeken.

Daarnaast moet er een XML sitemap worden gecreëerd. Dat is een lijst met alle pagina’s die je website rijk is. Door die aan Google te geven weet je zeker dat al je pagina’s door de zoekmachine gevonden kunnen worden. Wel zo handig.

Structured data

Structured data, of HTML markup, vertelt de zoekmachines precies hoe de teksten op je website geïnterpreteerd moeten worden. Het helpt Google je content beter te begrijpen. En met een dikke bonus, want je kunt er je eigen resultaten net wat beter zichtbaar mee maken in de zoekresultaten!

Snelle laadtijd

Bezoekers zijn ongeduldig en zijn al meteen weg als je website niet binnen een paar seconden laadt. Google wil haar bezoekers natuurlijk de alleen websites met de beste gebruikservaring voorschotelen en dus is een snelle laadtijd inmiddels een officiële ranking factor.

Daarom gaat een technische SEO specialist ook altijd aan de slag met het cachen van je website, het minimaliseren van de code  (HTML, CSS en Javascript), het optimaliseren van afbeeldingen en ga zo maar door. Alles om je website zo snel mogelijk te laten laden.

En nog wat technische SEO dingetjes…

Met een website met een veilige verbinding, een duidelijke hiërarchische bouw, structured data en een snelle laadtijd kom je al een heel eind. Maar er zijn nog veel meer mogelijke fouten die gefixt moeten worden: duplicate content, foutieve redirects, incorrecte parameters en verkeerde meta tags in het robots.txt-bestand, bijvoorbeeld.

Om maar eens wat te noemen.

En daar kun je van schrikken. Helemaal als je er niet zoveel verstand van hebt. Gelukkig hoeft dat ook niet, want Meneer Octopus heeft dat wel. En hij fixt het graag voor je.

Vraag hierrr de technische SEO analyse aan

Meneer Octopus onderwerpt je website graag even aan een technische SEO scan. Vraag vrijblijvend de analyse aan en ontvang binnen een week de resultaten in je inbox. Meteen met praktisch advies. Oh, en je zit nergens aan vast. Wel zo prettig.

Vul onderstaand formuliertje in of neem op een andere manier contact op met Meneer Octopus.

Zeg eens hallo.


    Anders nog iets?

    Dit doe ik ook allemaal.

    Laatste blogs.

    Beter dan dat boek op je nachtkastje.