De ideale customer journey.
Afhankelijk van het doel van je website of campagne volgen je bezoekers een bepaald pad: de customer journey. En in het ideale geval komen al je bezoekers uit bij het eind: het kopen van je product, het aanvragen van een offerte of het invullen van een contactformulier. In het ideale geval, ja…
En de werkelijkheid.
In werkelijkheid worden niet al je bezoekers ook daadwerkelijk klant. Vaak maar een klein deel. Een heel klein deel zelfs. Dat kun je zien in je website statistieken (als je de tools daarvoor tenminste goed hebt geïmplementeerd en ingesteld). Heel interessant natuurlijk, die data. Maar je moet er wel wat mee doen. En dat doen we met een webanalyse.
Met een webanalyse vind je de oorzaak van het verschil (bijna dan).
Er zit dus een verschil tussen de ideale customer journey en de werkelijkheid en met een webanalyse probeer ik als freelance CRO specialist verklaren waarom dat verschil er is. Waarom mensen afhaken op een bepaald punt in de klantreis. Wat daar ten grondslag aan ligt. De oorzaken. En dat kunnen een heleboel dingen zijn.
Een voorbeeldje.
Uit de data blijkt dat mensen op je online advertentie klikken en op je website terecht komen. Mooi! Maar uit diezelfde data blijkt ook dat ze meteen weer weggaan. Ai, minder mooi. Dus ga ik met een webanalyse eens kijken waar dat aan ligt, zodat er concrete acties ondernomen kunnen worden om dat te fixen.
Zo gaat het verder.
De volgende stap is brainstormen waar het aan kan liggen. Het kan zijn dat die specifieke pagina te langzaam laadt en mensen daar niet op willen wachten. Of je webteksten sluiten niet goed aan bij de zoekopdracht. Of het is onduidelijk wat mensen op die pagina moeten doen. Of je knop valt niet voldoende op. Ga zo maar door.
Een aanvullende webanalyse geeft meer info.
In het geval van een trage laadsnelheid is het wel duidelijk wat er moet gebeuren. Maar bij alle andere mogelijke oorzaken is het toch een beetje gissen. Je weet het nooit 100% zeker. Een aanvullende webanalyse waarbij gekeken wordt naar de manier waarop mensen met de desbetreffende pagina omgaan, geeft genoeg informatie voor een hypothese.
En dan … testen!
Denken we te weten waar het aan ligt? Als afgestudeerd communicatiewetenschapper (lees: online beïnvloedingspsycholoog) en UX copywriter verzin ik een slimme verbetering. En dan komt het leuke deel: testen! Met een A/B test gaan we kijken of die verbetering echt tot betere resultaten leidt. Lees je hier meer over.
Ook een webanalyse laten doen?
Is handig! Zeker als je geen idee hebt waarom je geen producten of diensten verkoopt, als je niet wijzer wordt van al die cijfertjes uit Google Analytics of als je gewoon een second opinion wil. Neem even contact met me op en ik kijk vrijblijvend even of en hoe ik je kan helpen.