Verzamel je website statistieken.
Waar komen bezoekers vandaan? Hoe gedragen ze zich op je website? Welke pagina’s leveren je de meeste omzet op? Welke het minst? Waar haken bezoekers dan af? En wat zijn nu precies de effecten mijn werk als freelance online markteer? Je website statistieken geven je antwoord op al die vragen.
Ik regel ’t wel effe.
Ik installeer alles wat je nodig hebt om je website statistieken te verzamelen. En ondertussen regel ik ook alvast je doelstellingen in. Je targets. Of in managersjargon: je KPI’s. Daarmee kunnen we precies nagaan hoe je website het doet ten opzichte van wat je er uiteindelijk mee wilt bereiken. En ook wat ik als freelance CRO specialist eventueel kan verbeteren.
Dit zijn handige tools.
Afhankelijk van die eerder gestelde doelstellingen maak ik gebruik van tools en software die daarvoor het best geschikt zijn. In de praktijk komt dat eigenlijk vaak wel gewoon neer op Google Analytics en/of Hotjar:
Google Analytics.
Google Analytics is de website statistieken tool van Google. Die moet je eigenlijk altijd op je website geïnstalleerd hebben, want je kunt er echt van alles mee zien: via welke kanalen bezoekers op je website terecht komen, welke pagina’s zij bezoeken (en in welke volgorde) en hoeveel bepaalde pagina’s precies opleveren.
Hotjar.
Hotjar geeft geen getalletjes, maar creëert heatmaps van de muisbewegingen van je bezoekers. Met andere woorden: je kunt heel precies nagaan hoe mensen omgaan met bepaalde pagina’s. Die data maakt inzichtelijk welke onderdelen van een pagina precies verbeterd kunnen worden om je doelstellingen wél te behalen.
En dit is ook handig om te weten.
Als je veel software of plugins installeert, wordt je website traag. Dat vinden je gebruikers en Google niet zo leuk. Sterker nog, het heeft tegenwoordig zelfs impact op je rankings. Daarom maak ik gebruik van Google Tag Manager om de benodigde tools te implementeren. Voor minimale impact op je snelheid.
Oké, en hoe nu verder?
Wat gebeurt er als we je website statistieken een tijdje verzameld hebben? Simpel. In een uitgebreide webanalyse bekijken we die data en daarmee brengen we in kaart wat er beter kan. Op basis daarvan zetten we een A/B test op waarbij kijken of de voorgestelde verbeteringen ook daadwerkelijk effect hebben. Wel zo prettig.
Ook je website statistieken bekijken?
Tuurlijk wil je dat! Ik help je graag met het implementeren en opzetten van de juiste tools waarmee je jouw website statistieken kunt checken. Neem daarvoor nu snel contact met me op, want je wilt natuurlijk niet dat de waardevolle data van vandaag verloren gaat…