Wat is een call to action button?

Een call to action button is een knop op je website die mensen aanzet tot een actie. Het is een belangrijk onderdeel van veel pagina’s, omdat mensen er op moeten klikken om een bepaald doel te bereiken. Enkele voorbeelden van call to action (CTA) buttons:

  • Downloadknoppen
  • Aanmeldknoppen
  • Contactknoppen
  • Koopknoppen

Je CTA buttons zorgen dus voor clicks en conversies. Voor leads, sales en omzet. Voor online resultaat. Daarom moet je altijd een goede call to action button maken. Het liefst op iedere pagina, maar zeker op je belangrijkste pagina’s. En deze tips gaan je daarbij helpen.

Call to action button tips die zorgen voor meer clicks en conversies.

Laten we er gewoon meteen maar eens induiken.

1. Gebruik kleur.

En het liefst een contrasterende kleur. Je wilt natuurlijk wel dat je knop gezien wordt en met een contrasterende kleur valt ‘ie op. Gegarandeerd.

Bonus: sommige onderzoeken laten zien dat groene en blauwe knoppen leiden tot meer conversies (want die stralen vertrouwen uit). Maar als je website al overwegend groen of blauw is, dan vallen ze weer niet op en kun je toch beter voor respectievelijk paars of oranje gaan. Als CRO specialist zou ik je dus altijd een lekker opvallend kleurtje adviseren.

2. Zorg voor voldoende whitespace.

Whitespace is niets anders dan witruimte. En witruimte om je knop zorgt ervoor dat ‘ie er nog meer uitspringt en de aandacht trekt. Verstop ‘m dus niet, maar geef je call to action button dus genoeg ruimte om te shinen. Dus beter niet aan een stukje tekst vastgeplakt alsof het een bumpersticker is.

3. Maak je knop groot (genoeg).

In tegenstelling tot wat je vriendin je vertelt (of wat jij je partner zelf vertelt), size does matter. In ieder geval als het aankomt op je call to action button. Grote knoppen vallen namelijk gewoon beter op dan kleine, worden gezien als belangrijker en zijn beter te gebruiken door mensen op mobiele telefoons. Wat wil je nog meer?

4. Laat je button eruit zien als een … button.

Wij mensen drukken graag op knoppen, omdat we weten dat er iets gaat gebeuren. Dat is online niet anders. Zorg er daarom voor dat je button er ook daadwerkelijk uitziet als een button. Dat je knop klikbaar lijkt. Gebruik een bijvoorbeeld beetje schaduw aan de onderkant, voeg een pijltje toe en gebruik een hover effect als je met je muis over de knop heen gaat.

Tip 1 t/m 4 in actie (rechts). See the difference?

5. Zet je knop de juiste plek.

Het is belangrijk om je knop op de juiste plek te zetten, zodat je bezoeker precies op het goede moment in zijn of haar customer journey op je call to action button kan klikken. Geef lezers dus eens niet meteen de mogelijkheid om zich in te schrijven op je nieuwsbrief of om een offerte aan te vragen. Ze kennen je product, dienst of aanbieding vaak nog niet eens!

PS. Het is prima (aan te raden zelfs) om je call to action knop meerdere keren op een pagina terug te laten komen. Zo kom je zowel snelle beslissers als mensen die alles lezen en naar beneden scrollen tegemoet. Bedenk dan extra goed waar je je buttons plaatst. En hoe vaak, want je wilt ook weer niet spammy over komen!

6. Schrijf killer call to action button copy.

Net als je webteksten is ook de tekst op je knop belangrijk. Misschien nog wel belangrijker zelfs. Je hebt immers maar een paar woordjes om lezers aan te overtuigen op de plek waar the spreekwoordelijke magic happens. Het maken van goede call to action button copy doe je als volgt:

  • Wees duidelijk en verwijs naar wat er gebeurt als mensen op de knop drukken (dus niet ‘Klik hier’ of ‘Ga verder’)

  • Schrijf in gebiedende wijs, want zo gebruik je altijd een werkwoord en vraag je om een actie (uitzondering is ‘In winkelmand’ – daarover zo meer)

  • Houd je buttontekst kort (MAND!)

  • Optioneel: communiceer je waardepropositie als het even kan (termen als ‘gratis’ en ‘vrijblijvend’ doen het altijd goed!)

  • Optioneel: gebruik je/jouw of ik/mij (zo laat je zien dat jouw button om de bezoeker draait en niet om je bedrijf)

8. Plaats ook kleine tekst vlakbij je knop.

Soms kun je veel extra clicks en conversies realiseren door simpelweg een klein zinnetje (microcopy) of stukje tekst vlakbij je button toe te voegen. Een stukje tekst waarmee je bezoekers triggert of waarmee je eventuele bezwaren wegneemt*. Ondersteun je buttontekst daarom met een lijstje van je USP’s, testimonials en reviews of cijfertjes. Vraag eventueel een UX copywriter om hulp of inspiratie of check nog meer voorbeelden.

call to action button voorbeeld microcopy usp
CTA button voorbeeld met USP’s (links) en microcopy (rechts).

*Het wegnemen van bezwaren is overigens de reden waarom ‘In winkelmand’ vaak beter werkt dan ‘Koop nu’. Bij die laatste is de CTA vrij definitief. Alsof je aan de koop vast zit. Dat kan een bezwaar zijn om te klikken. Met ‘In winkelmand’ vermijden klanten het risico dat ze ongewenst iets kopen en neem je dat bezwaar weg weg. Met meer clicks als resultaat!

8. Pro-tip: houd rekening met het device van je doelgroep.

Bij het creëren van een next level actieknop houd je ook rekening met het apparaat dat bezoekers gebruiken om je website te bezoeken. Vaak verschilt de intentie namelijk tussen bezoekers op desktops en mobiele apparaten; de eerste groep zit vaak nog in een oriënterende fase en zoekt meer informatie en de mobiele bezoekers willen vaak snelle resultaten.

Wat houdt dat in voor je call to action button? De laptopgebruikers worden meer getriggerd door knoppen met een CTA gericht op dingen als ‘Vertel me meer’, terwijl mobiele gebruikers eerder drukken op knoppen als ‘Neem nu contact op’ of ‘Bestel nu’. Check dus altijd even je website statistieken om te kijken welke apparaten je bezoekers vooral gebruiken!

9. Geef een tweede optie (optioneel).

Mensen hebben graag opties. Meer mogelijkheden. Dus het kan goed zijn voor je CTR (= hoe vaak mensen procentueel gezien klikken) om meer opties te geven. Stel, je hebt een call to action button voor een gratis proefperiode. Dan is het slim om een tweede knop of klikbare link toe te voegen met een andere optie. Maar zorg er dan wel voor dat die tweede optie een stuk minder aanwezig is!

Website knop voorbeeld met extra opties
Voorbeelden van knoppen met een tweede optie.

10. Test, test en test.

Een groot deel van deze tips maken je actieknoppen effectiever. Maar je weet op voorhand nooit zeker wat écht goed werkt. Dat is nu eenmaal afhankelijk van een hoop factoren. Daarom moet je call to action buttons A/B testen. Test het design, de locatie en de buttontekst. Test alsof je leven ervan afhangt. Of in ieder geval je business. Want dat doet het. Grotendeels.

Call to action button voorbeelden die je schaamteloos kan kopiëren.

Om je op weg te helpen, heb ik een paar call to action voorbeelden gemaakt die je kunt gebruiken voor wat extra inspiratie. Handige buttonteksten voor bij de meest voorkomende knoppen die je kunt gebruiken om te testen en je website (of advertenties op Facebook en Instagram) te verbeteren.

Contact- en verzendknoppen.

Voor het opnemen van contact en het verzenden van contactformulieren vraag je vaak om gegevens als telefoonnummer en/of e-mail adres. Logisch, anders kun je geen antwoord geven. Aan de andere kant geef je als bezoeker niet graag die informatie prijs. Je weet niet wat bedrijven er mee doen. Haal die bezwaren dus weg met microcopy als ‘Geen zorgen, we spammen je nooit!’ of ‘We gebruiken je gegevens alleen om je bericht te beantwoorden’.

Downloadknoppen.

Downloadknoppen zijn altijd een beetje eng voor de gebruikers. Ja, je downloadt iets maar voor hetzelfde geld moet je daarna ineens betalen. Weet jij veel. Een stukje tekst als ‘100% gratis’ of ‘Geen creditcard nodig’ kan helpen. Ook een USP met tijdsframe kan goed werken in combinatie met je downloadknop: ‘92% valt 5 kilo af in 2 weken!’ (bij een receptenboek, bijvoorbeeld).

Inschrijven & aanmelden.

Nieuwsbrieven zijn ontzettend populair. Grote kans dat je er zelf een hebt en meer inschrijvingen wil. Probeer dan eens een buttontekst als ‘Houd mij op de hoogte’ of ‘Stuur mij tips!’ uit, eventueel in combinatie met microcopy als ‘4381 ondernemers gingen je voor’ (of wat je doelgroep ook is). Dat kan het aantal aanmeldingen al flink doen stijgen!

Offerte-aanvraag-knoppen.

Voor offerte aanvragen geldt het zelfde als bij download knoppen. Termen als ‘Geheel vrijblijvend’ en ‘Je zit nergens aan vast’ nemen eventuele onzekerheid en bezwaren weg, terwijl je met iets als ‘Binnen 1 dag een vrijblijvende prijsopgave’ mensen juist overtuigt om te klikken. Zeker die laatste werkt goed bij diensten waar enigszins haast bij geboden is!

Koopknoppen.

Last but not least, call to action button voorbeelden voor koopknoppen. Varieer tussen ‘In winkelmandje’ en ‘Bestel nu’ en combineer je knop bijvoorbeeld met USP’s en microcopy als ‘Nog 2 dagen gratis verzending!’ of ‘Je hoeft nog niet te betalen’. Zeker als je een webshop hebt, moet je hier (uitgebreid) mee testen. Het kan je omzet flink verhogen!

Nog meer call to action button voorbeelden of tips?

Help ik je graag bij! Vraag gerust wat feedback (gratis) op je bestaande knoppen of neem even contact met me op. Geen zorgen, ik spam je nooit!


Contact

Zeg eens hallo.


    Laatste blogs.

    Beter dan dat boek op je nachtkastje.
    Chat openen