Dit is waarom je een contentstrategie nodig hebt.

Het doel van content marketing is het creëren van boeiende, waardevolle en duurzame content om de aandacht van je doelgroep te trekken. Om je merk op de kaart te zetten bij nieuwe klanten of om top of mind bij je bestaande klanten. Die content schudt je niet zomaar uit je mouw (ook al denk je van wel). Het vergt aandacht. En een strategie.

Met een contentstrategie maak je namelijk een helder plan. Het helpt je de focus te houden. Zodat je niet om 16:57 uur nog even snel wat moet verzinnen om op social media te plaatsen, maar echt iets kunt creëren waarvan je zeker weet dat het aanslaat en werkt voor je business. Kortom, je verbetert de resultaten én efficiëntie van je content marketing.

Dat wil je.

Je eigen contentstrategie maken in 3 stappen.

Voordat we beginnen, heb ik nog wat slecht nieuws voor je: er is geen magische formule voor een succesvolle contentstrategie. Er is geen plan dat altijd en voor iedereen werkt. Maar er zijn gelukkig wel 3 stappen die je kunt doorlopen om snel een effectieve strategie op te stellen die werkt voor jouw specifieke business: waarom, wie en wat.

1. Stel je doelen op (waarom).

De eerste stap in het ontwikkelen van een contentstrategie is het bepalen van je doelen: waarom wil je met content marketing starten? Wat wil je precies bereiken? Het is prima om meerdere doelen te noteren. Daarmee kun je straks heel gericht dingen maken. Dingen die dat specifieke doel dienen.

Om je op weg te helpen:

Moeite met het stellen van doelen? Dit zijn de meest voorkomende:

  • Brand awareness creëren
  • Doelgroep informeren
  • Vertrouwen en geloofwaardigheid opbouwen
  • Nieuwe leads genereren
  • Volgers blijven binden

Zoals je ziet staat ‘sales’ hier niet bij. In veel gevallen is het realiseren van directe verkopen uit je content marketing namelijk haast onmogelijk. Dat gebeurt vaak via een tussenstapje (bovenstaande doelen dus). Bovendien kom je content dan over als reclame – en dat voegt zelden waar de toe voor je doelgroep.

2. Analyseer je doelgroep (wie).

Met een goede contentstrategie maak je content die waardevol is voor je doelgroep. Het is daarom belangrijk om je die doelgroep goed in kaart te brengen: wie bereik je met je content? En belangrijker nog, wat zijn hun vragen en/of problemen? Wat willen zíj bereiken? En wat is hun favoriete kanaal? Kortom, je maakt buyer persona’s voor je contentstrategie.

Tip: waar bevinden ze zich?

En dan heb ik het over je funnel. In een nóg betere contentstrategie neem je ook op waar je doelgroep zich bevindt in je customer journey. Waar hebben ze behoefte aan? Wat hebben ze nodig om de volgende stap te nemen? Waar lopen ze tegenaan? Om dit te achterhalen kun je bijvoorbeeld je webstatistieken raadplegen of je gaat na welke vragen jij (of je klantenservice) vaak krijgt.

3. Creëer de bouwstenen van je brand story (wat).

Superhippe titel hierboven. Maar in normaal Nederlands staat er eigenlijk gewoon dat je de waarden van USP’s van je bedrijf moet definiëren. Nagaan wat jouw bedrijf echt uniek maakt. Waarmee je je onderscheidt. Wil je opvallen en keer op keer toegevoegde waarde blijven bieden, dan moet dat de rode draad vormen. In al je content.

Stel jezelf deze vragen:

En noteer de antwoorden.

  • Wat zijn de kernwaarden die je wil communiceren?
  • Wat is de unieke positie van je bedrijf van waaruit je je doelgroep helpt?
  • Hoe zou jouw content potentiële klanten moeten helpen?
  • Wat is de vervolgstap?

En verder.

Zo. Nu heb je een snelle, slimme contentstrategie uitgestippeld. Elke keer als je een blog gaat schrijven, iets op social media gaat plaatsen of een nieuwsbrief verstuurt, leg je je creatieve idee nog even langs de meetlat en ga je na of de beoogde doelgroep daadwerkelijk wat aan je content heeft. Zo creëer je altijd iets waardevols.

Hulp nodig?

Als freelance content marketeer en content creator in één heb ik veel vaker met dit bijltje gehakt, dus ik help je graag met het opstellen van jouw eigen contentstrategie of met de creatie van de uiteindelijke content. En als je wil, geef ik ook wat feedback op je eigen teksten. Helemaal vrijblijvend.

Zeg eens hallo.


    Laatste blogs.

    Beter dan dat boek op je nachtkastje.
    Chat openen