Eenvoudig een winstgevende Google Ads campagne maken.

Een succesvolle Google Ads campagne maken is heel makkelijk. Althans, dat is wat de zoekgigant je doet geloven. En toegegeven, het opzetten zelf is inderdaad niet moeilijk (je vindt hier hoe je dat doet). Maar winstgevend? Waarschijnlijk niet. De clicks kosten geld, maar de conversies blijven achter. Gelukkig kun je daar snel en eenvoudig wat aan doen door deze fouten met keywords te voorkomen:

1. Je gebruikt te veel keywords.

Wanneer je een Google Ads campagne gaat maken, wil je natuurlijk dat je advertentie vaak wordt getoond. Het is verleidelijk om alle relevante keywords uit je zoekwoordenanalyse te kiezen voor je advertentiegroep, maar het is goedkoper en effectiever ze te groeperen en voor iedere groep een aparte advertentie te maken.

Voorbeeldje.

Oké, gaan we. Stel, je bent een loodgieter. Dan wil je je advertenties tonen bij een zoekwoord als loodgieter, maar ook bij cv installeren, lekkage oplossen of sanitair ontstoppen. Om maar eens wat te noemen. Een Google Ads campagne opzetten met één advertentie is dan te vaag. Een headline als Loodgieter gezocht? | 24/7 beschikbaar | Ook voor spoed spreekt mensen die een CV ketel willen laten plaatsen dan niet echt aan.

Wanneer je dan alle keywords met betrekking tot het installeren van een CV ketel groepeert, dan kun je daar heel specifiek een advertentie voor maken: CV installeren? | Snel, professioneel & scherp geprijsd | Bel nu. Dat werkt veel beter. Bovendien sluit je met een landingspagina over CV installatie beter op aan op je advertentie waardoor je uiteindelijk minder betaalt per click!

2. Je past je keyword match type niet aan.

Als je je keywords hebt gegroepeerd, dan is het tijd om bij ieder keyword even het match type aan te passen. Er zijn vier match types waar je uit kunt kiezen: broad match, broad match modifier, phrase match en exact match.

Broad match.

Als je besluit een Google Ads campagne te maken, dan stelt Google deze automatisch in. Hierbij wordt je advertentie namelijk ook automatisch getoond bij allerlei zoekwoorden waarvan Google vindt dat ze relevant zijn. Klinkt handig, maar dat is het helemaal niet. Dan tonen ze je CV installatie advertentie bijvoorbeeld aan mensen die zoeken op zelf CV ketel plaatsen. Totaal oninteressant voor je. Commercieel gezien.

Gebruik dus nooit broad match. Nooit.

Broad match modifier.

Met het plusteken (+) krijg je al iets meer controle over wanneer je advertenties getoond worden. Door bijvoorbeeld +cv +laten als keyword in te voeren, wordt je advertentie getoond bij zoektermen waarbij beide woorden worden gebruikt. Ongeacht de volgorde. Dat houdt in dat je advertentie weergegeven wordt bij zowel cv laten installeren, cv laten plaatsen of zelfs laten vervangen van cv ketel. Dat is al interessanter!

Phrase match.

Een Google Ads campagne maken met phrase match keywords houdt in dat je woorden met aanhalingstekens (“) groepeert en dat je advertentie alleen getoond wordt als die specifieke combinatie en volgorde in het zoekwoord van de gebruiker voorkomt. Het wordt nu al wel een beetje ingewikkelder, dus ik leg het je weer uit met een voorbeeld: “cv laten plaatsen”.

Met “cv ketel laten plaatsen” als zoekwoord laat je Google je advertentie zien aan mensen die zoeken op cv ketel laten plaatsen goedkoop of nieuwe cv ketel laten plaatsen, maar niet bij cv radiator laten plaatsen of bij cv ketel laten keuren. Daar komt cv ketel laten plaatsen immers niet als geheel in voor. Kortom, hiermee kun je nóg specifieker targeten.

Exact match.

De exact match keywords zet je tussen brackets ([jouw zoekwoord]). Hiermee geef je aan dat je je advertentie alleen wilt laten zien aan mensen die alleen dat specifieke zoekwoord gebruiken en niks anders. Dus met [ cv ketel laten plaatsen] wordt je advertentie alleen getoond aan mensen die exact die term invoeren in de zoekmachine. Heel erg specifiek dus. En met een aparte advertentie gericht op dat keyword ook nog eens heel erg effectief!

Pro tip: gebruik exact match altijd bij dure keywords. Je wilt natuurlijk geen euro’s per click betalen als iemand alleen even de gemiddelde kosten van het plaatsen van een CV ketel wilt weten en zoekt op cv ketel laten plaatsen kosten.

3. Je hebt geen keywords uitgesloten.

Nog iets dat veel mensen vergeten bij het maken van een Google Ads campagne: keywords uitsluiten. Je kunt ook namelijk negatieve keywords invoeren. Woorden waarbij je advertentie niet getoond mag worden. Bijvoorbeeld opleiding of vacature. Als loodgieter wil je natuurlijk dat je advertentie getoond wordt aan potentiële klanten en niet aan mensen die op zoek zijn naar een baan (tenzij je natuurlijk wel vacatures hebt open staan).

Sluit je geen zoekwoorden uit? Dan klikken mensen met een totaal andere intentie mogelijk op je advertentie. Daar haal je geen nieuwe klanten uit, maar het kost je wel geld. En dat is hartstikke zonde van je budget.

En verder.

Er zijn nog veel meer manieren om je Google Ads campagne te optimaliseren. Bijvoorbeeld het gebruiken van extensies, het schrijven van meerdere advertentieteksten, advanced location settings en het aan hebben staan van het Google Display Network waarbij je advertenties niet alleen in de zoekresultaten worden getoond, maar ook op andere websites (wil je niet).

Hulp nodig met het maken van een Google Ads campagne?

Daar kun je me als freelance Google Ads specialist natuurlijk altijd even voor bellen, mailen of zelfs even appen. En als je wil, neem ik meteen even een kijkje in je account en geef ik je wat handige feedback. Geheel vrijblijvend, natuurlijk.


Contact

Zeg eens hallo.


    Laatste blogs.

    Beter dan dat boek op je nachtkastje.
    Chat openen