Wat is een SEO titel?

De SEO titel is dat blauwe, klikbare stukje tekst dat je ziet in de zoekresultaten als je ergens op googelt. Het is ook de tekst die wordt weergegeven op het tabblad in je browser en bij de voorvertoning van een webpagina als je een link deelt via social media. De SEO titel wordt ook wel paginatitel, meta-title of HTML title tag genoemd.

En waarom is ‘ie belangrijk?

De SEO titel is het eerste wat mensen zien. Nog vóór dat ze op je website komen. Het is dus belangrijk dat je deze tekst optimaliseert om ervoor te zorgen dat a) je beter gevonden wordt op Google en b) mensen wíllen klikken op je link. Een goede SEO titel maakt dus het verschil tussen een extra bezoeker en een gemiste kans.

6 snelle SEO titel tips.

Het schrijven een een goede SEO titel is een kunst op zich. Je moet voldoen aan de vraag van zoeker, de aandacht trekken én je doelgroep triggeren om op je link te klikken. En daar heb je maar een één regel de ruimte voor. Lastig, maar met deze tips gaat het lukken. Gegarandeerd.

1. Gebruik keywords.

Of het nu gaat om reguliere website teksten of blogs, je hangt er een keyword aan om goed gevonden te worden. Een zoekwoord dat je doelgroep gebruikt en waar je je tekst voor optimaliseert. Datzelfde zoekwoord laat je dus ook terugkomen in je SEO titel om potentiële bezoekers (en Google!) te laten weten dat jouw pagina of artikel daar over gaat. Altijd doen. Simple as that.

2. Gebruik synoniemen en varianten.

Stel, je keyword is ‘goedkope sneakers’. Dan kan het ook maar zo zijn dat je doelgroep eigenlijk op zoek is naar heren schoenen. Een sale, aanbiedingen of kortingen helpen die zoekers dan over de streep. En je die termen in je meta titel verwerkt, rank je dáár ook voor. Mooi meegenomen. Een SEO titel kan er dan zo uit zien: Goedkope Sneakers | Heren Schoenen Sale | Tot 70% Korting

3. Gebruik getallen in je SEO titel.

Getallen in titels vallen op. Ze breken namelijk met reguliere tekst in een omgeving waarin veel letters voorkomen met als gevolg dat je ogen er automatisch naartoe getrokken worden en de kans groter is dat men op je link klinkt. Zo werken onze hersenen nu eenmaal. Niks aan te doen. Je gebruikt getallen op de volgende manier in je SEO titel:

  • lijstjes
    5x goedkope sneakers die alle stijlvolle mannen dragen
  • data & jaartallen
    De beste goedkope sneakers voor mannen – April 2021
  • procenten
    Klassiekers: 73% van de mannen heeft deze goedkope sneakers

Extra tip: op dezelfde manier kun je ook haakjes () of brackets [ ] inzetten om wat extra aandacht te trekken!

4. Gebruik de beschikbare lengte … slim.

De maximale SEO titel lengte is ongeveer 50-60 characters. Inclusief spaties dus. Hoeveel ruimte je precies hebt, is afhankelijk van je letters (veel iii’s nemen minder ruimte in dan een hoop www’s). Google kapt te lange titels af en dat wil je niet, dus het is belangrijk om binnen die grenzen te blijven.

Het is misschien verleidelijk om al die ruimte te gebruiken om zoveel mogelijk keywords uit je zoekwoorden analyse, synoniemen, varianten en getallen (zie SEO titel tips 1-3). Maar soms kun je juist opvallen met een korte titel. Zeker als de huidige zoekresultaten juist allemaal lange titels hebben, trekt een korte paginatitel juist de aandacht!

5. Gebruik USP’s.

Misschien wel het belangrijkste en meest onderschatte onderdeel van een goede SEO titel: USP’s. Je unique selling points zijn … ja, uniek. Daarmee onderscheid je je automatisch van de concurrentie. Kortom, je gebruik je USP’s om op te vallen én ondertussen meteen de zoeker te overtuigen van je toegevoegde waarde. Heel krachtig dus.

Pro tip: weten welke USP jouw doelgroep het meeste triggert? Met Google Ads kun je heel snel en effectief testen waar de meeste mensen op klikken!

6. Gebruik je bedrijfsnaam met mate.

Het ligt voor de hand om je bedrijfsnaam te gebruiken om je SEO titel op te vullen. In veel gevallen voegt het niets toe en leidt het af. Het werkt alleen als je een heel bekend merk hebt of je bedrijfsnaam heel specifiek is en laat zien dat je een expert bent. Dat wekt vertrouwen op. Kijk maar:

  • Verstopping verhelpen – 24/7 Service – De Vries BV
  • Verstopping verhelpen – 24/7 Service – Jansen Loodgieters

Ondanks dat ze niet bovenaan staan, kies je toch voor Jansen. Want De Vries BV kan net zo goed medicijnen verstrekken waarmee je wel obstipatie verhelpt, maar niet je doucheputje weer door laten lopen. Weet jij veel. Extreem voorbeeld misschien, maar je snapt m’n punt. Gebruik je bedrijfsnaam dus alleen als het écht relevant is..

Handige tips, maar hoe maak je eigenlijk een SEO titel in WordPress?

Goeie vraag! Daar gebruik je een plugin voor. Zo hoef je niet zelf in de code op zoek te gaan naar je HTML title tag en die voor iedere pagina aan te passen. De meest gebruikte plugin voor het maken van een SEO titel in WordPress is Yoast. Die checkt je lengte, laat een handige preview zien van het zoekresultaat en implementeert je titel ook meteen.

Zo.

Dat is een heleboel om rekening mee te houden. Heb je geen tijd om een goede SEO titel te schrijven voor al je pagina’s? Dan kun je altijd een SEO copywriter of online marketeer inhuren om het voor je te doen. Maar ik raad je aan om er eerst zelf mee aan de slag te gaan. Misschien heb je er wel talent voor.

P.S. ik geef je graag wat (gratis) feedback op je titels. Neem je gewoon even contact voor op.

<a class="btn-pelle" href="/contact/"><span>Contact</span></a>

Zeg eens hallo.


    Laatste blogs.

    Beter dan dat boek op je nachtkastje.
    Chat openen