Features vs. benefits.

Bij het schrijven van een verkooptekst kun je twee dingen doen: je vertelt wat je product of dienst inhoudt en wat het doet (inclusief alles wat het zo goed maakt) óf je vertelt heel specifiek hoe datzelfde product of diezelfde dienst het leven van je klanten verbetert. Wat is effectiever, denk je?

Hint: niet de eerste.

Wat is het verschil?

Het verschil is tussen features (eigenschappen) en benefits (voordelen) in een verkooptekst is heel simpel. Een eigenschap focust zich vaak op de functionaliteit van een product of dienst zelf en een voordeel is gericht op het eindresultaat. In veel gevallen zijn klanten niet zozeer geïnteresseerd in je product, maar wel in het resultaat. In wat het hen oplevert als ze het kopen.

Voorbeeldjes.

Laten we een smartphone als voorbeeld pakken. Enkele features of eigenschappen daarvan zouden kunnen zijn:

  • 128GB opslag
  • 12 Megapixelcamera
  • Waterbestendig scherm

Als we die eigenschappen vertalen naar voordelen voor de klant, dan zou dat er zo uit kunnen zien:

  • Sla ruim 15000 foto’s op zonder dat je telefoon trager wordt
  • Leg je herinneringen haarscherp vast zodat je geen detail meer vergeet
  • Check zorgeloos volgende aflevering van je Netflix serie terwijl je relaxed in bad zit

Dat klinkt allemaal een stuk lekkerder, toch?

Zo zet je features om in benefits.

Heb je al een verkooptekst geschreven? Loop ‘m dan eens na, check waar je het hebt over features en vertaal die naar benefits. Dat kun je heel eenvoudig doen door je bij alles af te vragen wat dat voor de klant betekent of door simpelweg het woordje ‘dus’ achter je eigenschap te plakken om het voordeel te ontdekken:

  • Je werkt met duurzame materialen, dus … (je product gaat langer mee en de klant hoeft niet om de zoveel tijd een nieuwe te kopen)
  • Je hebt meer dan 25 jaar ervaring in het vak, dus … (je werkt efficiënter waardoor je meer doet in minder uren en je per uur goedkoper bent)
  • Je sokken worden gemaakt van de wol van een zeldzame alpacasoort, dus … (je hebt altijd warme voeten – zelfs als je op expeditie naar de noordpool gaat)

Goed. Je snapt ’t idee.

Tips voor het schrijven van een betere verkooptekst.

Oké, je hebt je features omgezet in benefits. Nu moet je nog een mooie verkooptekst schrijven. Daarvoor geef ik je een aantal tips die het je makkelijker maken en waarmee je je salescopy bijna automatisch richt op de benefits in plaats van features:

1. Minder wij, meer jij.

Gebruik minder wij en meer jij (of u) in je verkooptekst. Heel simpel: wij hebben veel ervaring in het plaatsen van een dakkapel wordt je profiteert van ruime ervaring in het plaatsen van een dakkapel. Of nog beter: je profiteert van ruime ervaring, dus je dakkapel wordt snel geplaatst waardoor je niet zo lang in de zooi zit. Dat laatste is natuurlijk een heel specifiek voordeel van de eigenschap dat je veel ervaring hebt.

2. Begin met een werkwoord.

Door een zin met een werkwoord te beginnen, richt je je automatisch tot de lezer (je potentiële klant). Dus we leveren deze sokken in 30 kleuren wordt iets als check alle 30 kleuren en ontdek de sokken die perfect matchen met je favoriete sneakers. Je vertelt dan namelijk dat hij/zij iets moet of kan doen met (een eigenschap van) je product of dienst en dat leidt dan bijna altijd weer tot een voordeel.

3. Wees specifiek.

Benefits zijn altijd heel specifiek, dus probeer je een situatie voor te stellen waarin die voordelen ook echt een verrijking zijn of een probleem oplossen en gebruik die situatie. Bijvoorbeeld dat mensen niet zo lang in de zooi wilt zitten bij het laten plaatsen van een dakkapel. Of dat je nieuwe gekleurde sokken passen bij je favoriete sneakers. Dat maakt je verkooptekst levendig en herkenbaar.

Hulp nodig?

Lukt het je maar niet om benefits te verzinnen, wil je wat (gratis) feedback op je verkooptekst of wil je het schrijven ervan gewoon helemaal overlaten aan een copywriter omdat je al drie uur naar een leeg document zit te staren? Dan weet je me vast wel te vinden (bijvoorbeeld hier of via onderstaand formuliertje).

Zeg eens hallo.


    Laatste blogs.

    Beter dan dat boek op je nachtkastje.
    Chat openen