Wat is search intent?

Search intent of zoekintentie is de reden achter een zoekopdracht. Waarom mensen een bepaald zoekwoord gebruiken. Wil de zoeker naar een bepaalde website? Meer informatie over een bepaald onderwerp? Of wil hij/zij misschien iets kopen? Kortom, de zoekintentie geeft aan waar de zoeker precies naar op zoek is.

Vormen van search intent (met voorbeelden).

Er zijn een viertal vormen van zoekintentie te onderscheiden:

1. Informatief.

Veel zoekopdrachten zijn informatief. Hierbij willen zoekers dus meer informatie of gewoon iets te weten komen. Ze zoeken dus naar het antwoord op een specifieke vraag of naar meer informatie over een bepaald onderwerp met zoekwoorden als:

  • uitvinder telefoon
  • wat is een normale hartslag
  • hoe oud is mark rutte
  • zelf vloer isoleren

2. Navigationeel.

Zoekwoorden met een navigationele zoekintentie worden gebruikt om een bepaalde website te bezoeken of om op een specifieke pagina te komen. Je kunt hierbij denken aan termen als:

  • facebook
  • wikipedia
  • hotmail inlog
  • contact kpn

3. Transactioneel.

Bij zoekwoorden met een transactionele intentie willen mensen daadwerkelijk iets kopen. Ze weten precies wat ze willen hebben, maar zoeken alleen nog een plek om het te bestellen. En daarvoor gebruiken ze keywords als:

  • boerenbont servies kopen
  • goedkope loungeset
  • sneaker sale
  • pizza döner met extra paprika en champignons bestellen (mijn persoonlijke favoriet)

4. Commercieel.

Mensen die zoekwoorden met een commerciële search intent gebruiken, willen op (korte) termijn iets kopen, maar ze weten nog niet wat precies. Of waar, in het geval van een dienstverlening. Ze doen dus eerst een soort ‘onderzoek’ met zoekwoorden als:

  • internet vergelijken
  • gaming laptop reviews 2021
  • restaurant amsterdam
  • beste oogcrème

Waarom is search intent belangrijk?

Kijk, Google probeert voor iedere ingevoerde zoekterm de beste en meest relevante resultaten te geven. Daarom gebruiken we de zoekmachine met z’n allen en daarom verdienen ze geld. Dat is hun business. Je moet dus content creëren die perfect aansluit op de zoekintentie achter een zoekwoord, anders ben je niet relevant voor die zoekterm … en kom je ook niet hoger in Google.

Het heeft dus geen zin om je blogs te laten ranken voor transactionele termen of je productpagina te optimaliseren voor een term die gebruikt wordt voor informatieve zoekopdrachten. Dit geldt overigens niet alleen voor SEO teksten, maar bijvoorbeeld ook voor Google Ads.

Hoe vind je die zoekintentie dan?

Soms geeft het zoekwoord het zelf al weg (zie de voorbeelden hierboven), maar het is lang niet altijd zo duidelijk. Als je niet zeker weet wat de search intent is, dan kun je jouw zoekwoord het best gewoon even googelen en de topresultaten bekijken. Grote kans dat zij al perfect aan de zoekintentie voldoen.

En hoe optimaliseer je voor search intent?

Heb je een zoekwoorden analyse gedaan, een paar interessante keywords gevonden én de search intent gecheckt? Mooi. Dan kun je aan de slag met het creëren en optimaliseren van je content. Zo je dat:

1. Kies het juiste content type.

Op basis van de zoekintentie kies je het soort content dat het best erbij past. Creëer een landingspagina of productpagina voor (lokale) transactionele zoektermen, schrijf blog voor informatieve keywords of maak een lijstje voor zoekwoorden met een commerciële intentie. Je kunt hier ook weer de topresultaten voor gebruiken; wat doen zij?

2. Bedenk een slim format.

In welk format giet je je content? Maak bijvoorbeeld een stappenplan voor termen die beginnen met ‘hoe’ of maak een infographic om ervoor te zorgen dat je informatie in één oogopslag duidelijk is. Ga na wat de zoeker zou willen zien en maak dat? Check ook hier de eerste zoekresultaten eventueel weer voor een idee.

3. Kies een unieke invalshoek.

Met hetzelfde type content en hetzelfde format lijkt je content misschien al gauw te veel op die van de bovenste plekken. Dat wil je ook weer niet. Je moet wel onderscheidend zijn, dus geef je je content een unieke invalshoek. Net even wat anders, maar natuurlijk wel net zo waardevol voor de zoeker. Zo niet, nog waardevoller!

Voorbeeld
Zoekt je doelgroep bijvoorbeeld recepten voor draadjesvlees? Dan zie je op de eerste pagina dingen terug als ‘van oma’ of ‘oud-Hollands’. Zelf zou je dan een andere insteek kunnen nemen met bijvoorbeeld een extra snel of supermakkelijk recept voor heerlijk mals draadjesvlees.

Tip: Vergeet vooral niet die unieke invalshoek te vermelden in je SEO titel!

Hulp nodig bij het optimaliseren van je content?

Wil je meer weten over content optimalisatie, denk je dat jouw webteksten wel wat beter kunnen of wil je me gewoon even een complimentje geven? Neem dan gerust even contact met me op via onderstaande button (ook voor fanmail).


Contact

Zeg eens hallo.


    Laatste blogs.

    Beter dan dat boek op je nachtkastje.
    Chat openen