Website A/B testing: je website verbeteren met data

Met website A/B testing kun je je website verbeteren. Effectiever maken. Met meer leads en omzet tot gevolg. Niet op basis van onderbuikgevoelens, maar met gedegen onderzoek en echte data.

Waarom A/B testen?

Bezoekers trekken naar je website is één ding, maar als ze vervolgens niet doen wat je wilt dat ze doen dan heb je er niets aan. Je hebt dus iets nodig om die bezoekers aan te zetten tot actie. Overtuigingskracht. En met website A/B testing ontdek je precies datgene waar je bezoekers door getriggerd worden.

Krijg antwoord op belangrijke vragen

Trekt deze titel genoeg aandacht? Werkt een groene of rode knop beter? Worden potentiële klanten beter verleid met 20% korting of door gratis verzending? Meneer Octopus geeft je graag antwoord op die vragen. Laat ‘m dus gauw je website verbeteren en profiteer onder andere van:

  • betere content op basis van data
  • een gestroomlijnde customer journey
  • en meer leads & sales

Met Meneer Octopus in zee gegaan

klant zakelijk succes academie
klant online marketing agency
klant creative team

Wat is website A/B testing precies?

Bij website A/B testing maken we twee versies van een bepaalde pagina: versie A en versie B. Bij de eerste versie veranderen we niks, bij de tweede maken we een paar aanpassingen waarvan we denken dat die de mensen beter aanzet tot actie.  Of dat nu gaat om het doorklikken naar een volgende pagina, het aanvragen van een offerte of het kopen van een product.

Vervolgens wordt de helft van de bezoekers willekeurig naar de ene variant gestuurd, de rest naar de andere. Met web analytics kunnen we meten hoe die bezoekers zich gedragen op de verschillende versies, waardoor we na verloop van tijd vast kunnen stellen welke versie beter werkt. En die pagina wordt vervolgens geïmplementeerd. 

website ab testing

Ontdek wat écht werkt

Website A/B testing gaat niet over wat jij of je baas denkt te weten wat werkt. Nee, je ontdekt wat écht werkt. Geen natte vingerwerk, maar cijfers en data van jouw website. Daarmee weet je zeker dat eventuele veranderingen ook echt je website verbeteren en dat ook toekomstige bezoekers op een slimme manier worden verleid.

Kleine investering, groot resultaat

Website A/B testing, en conversie optimalisatie in het algemeen, is een relatief kleine investering gezien het resultaat dat het oplevert. Je zorgt namelijk voor een verbetering van je website die tot in de lengte der dagen meer leads en sales voor je genereert. Daar kan maar weinig tegenop.

website verbeteren

Dingen die je website verbeteren

Er zijn waarschijnlijk ontzettend veel dingen die je website verbeteren en zorgen voor meer conversies. Denk aan de tekst op je knoppen, de plaats van blokken tekst of afbeeldingen, je navigatiestructuur, een stukje UX-writing dat het gebruiksgemak van je website stimuleert, bulletpoints, titels en ga zo maar door.

Waar beginnen we dan? Simpel: op de plek waar het vaak misgaat. Meneer Octopus brengt de customer journey in kaart en kijkt in de statistieken waar bezoekers afhaken. Vervolgens analyseert-ie de desbetreffende pagina en komt-ie met een paar slimme voorstellen op basis van bewezen psychologische principes.

Multivariaat testen

Met website A/B testing wordt je website dus stapje voor stapje verbeterd. Maar we kunnen ook multivariaat testen. Dat wil zeggen dat we niet één variabele manipuleren, maar meerdere varianten tegelijkertijd testen. Voorbeeldje: de kleur én tekst van je knop. Werkt een groene knop met ‘bestellen’ beter dan een rode button met ‘in winkelwagen’?

multivariate split testing

Kwaliteit & kwantiteit

Als het gaat om bezoekers verleiden, kiest Meneer Octopus voor kwaliteit boven kwantiteit. Van alleen bezoekers kun je niet leven, dus beter 10 bezoekers waarvan er 2 actie ondernemen dan 100 bezoekers die niks doen. Maar je hebt wel eerst genoeg bezoekers nodig om geldige resultaten uit je website A/B testing te halen.

Wanneer er weinig bezoekers op de geteste pagina komen, is de kans op toevalstreffers veel groter. En dat willen we niet. We willen zoveel mogelijk zekerheid. In sommige gevallen ontkom je er dus niet aan om ook te investeren in een stukje zoekmachine optimalisatie wanneer je je website wilt verbeteren.

Waarom Meneer Octopus?

Meneer Octopus is freelance conversie optimalisatie specialist: bedreven in de webpsychologie, het opstellen van hypothesen en het uitvoeren van website A/B testing. Bovendien is-ie vaak voordeliger dan een heel internetbureau, want hij maakt veel minder onkosten die doorberekend moeten worden. Ook wel prettig.

    website ab testing specialist meneer octopus

    Vandaag nog je website verbeteren?

    Natuurlijk wil je vandaag nog je website verbeteren! Je zou gek zijn als je het niet doet. Vul dus snel onderstaand formuliertje in of neem op een andere manier contact op voor slimme website A/B testing van Meneer Octopus.