Zoekwoorden analyse:
vinden & bepalen van de beste keywords

Als je niet weet welke zoektermen voor jou relevant zijn trek je geen bezoekers naar je website. Om over sales nog maar te zwijgen. Een zoekwoorden analyse helpt je bij het vinden en bepalen van de beste keywords voor jouw business.

De basis voor online succes

Een uitgebreid zoektermen onderzoek legt niet alleen de relevante keywords voor jouw bedrijf bloot. Je krijgt er ook inzicht mee in je doelgroep. Inzicht in hun wensen en behoeften. In hun vragen en taalgebruik. Met dat inzicht creëer je de beste content. Dat is de basis voor online succes. En betere rankings.

Ontdek jouw winstgevende woorden

Met een uitgebreide zoekwoorden analyse van Meneer Octopus kun je

  • hoger scoren in Google
  • nieuwe markten ontdekken
  • de juiste prioriteiten stellen
  • je doelgroep beter bedienen
  • en meer leads en/of verkopen realiseren

Yep, allemaal met een zoekwoorden analyse. Dus te belangrijk om zelf te doen en bovendien een relatief kleine investering. Benieuwd? Neem vrijblijvend contact op en ontdek de woorden die jouw bedrijf winst opleveren.

Met Meneer Octopus in zee gegaan

klant zakelijk succes academie
klant online marketing agency
klant creative team

Zoekwoorden analyse: de juiste woorden vinden

Meneer Octopus maakt een lange lijst woorden die te maken hebben met je website, je bedrijf en je producten of diensten. Daarvoor gebruikt hij deels z’n gezonde verstand, maar ook een aantal handige tools die ‘m vertellen waar mensen precies naar op zoek zouden kunnen zijn, wat ze willen weten en welke vragen ze hebben.

Vervolgens checkt Meneer Octopus die lijst op de volgende punten om de beste zoekwoorden te bepalen: relevantie, volume, concurrentie en intentie. Daarmee legt-ie de basis voor effectieve zoekmachine optimalisatie en een paar scherpe SEO teksten met de potentie om direct goed te kunnen ranken.

Relevantie

Relevantie slaat op de mate waarin de gevonden zoektermen relevant zijn voor jouw business. Maar da’s logisch. De initiële lange lijst met woorden bevat namelijk een hele hoop keywords waar mensen wel op zoeken, maar waar jij je niet op hoeft te focussen.

Denk maar eens combinaties van lokale zoektermen. Stel, je bent een kapper in Arnhem. In de eerste stap van de zoekwoorden analyse komt er naar voren dat veel mensen zoeken naar een kapper in Amsterdam Zuidoost. Totaal niet relevant voor jouw zaak. Dus hupsakee, weg ermee.

zoekwoorden bepalen

Volume

Van alle relevante woorden die over blijven gaat Meneer Octopus het zogeheten ‘volume’ na. Dat betekent dat hij kijkt naar hoe vaak er per maand op een bepaalde term (of combinatie van termen) wordt gezocht. Er zijn immers voor jou relevante keywords die 10 keer per maand op Google worden ingetypt, maar ook termen die honderden of zelfs duizenden keren worden gebruikt.

Maar zoekwoorden met veel volume zijn niet altijd het beste!

Zo’n 7 op de 10 zoekopdrachten in Google bestaan namelijk uit longtail keywords. Dat zijn varianten van een zoekwoord die de zoekopdracht iets specifieker maken, vaak gebruikt in combinatie met het originele zoekwoord. Je kunt je daar vaak beter op focussen.

Voorbeeldje? Oké, komt-ie: ‘kapper arnhem’ is een zoekterm met veel volume. Een zoekwoord als ‘kapper arnhem zuid’ is dan een longtail. En ‘kapper arnhem heren’ of ‘goedkope kapper arnhem’ ook. Longtails kunnen overigens ook hele vragen of zinnen zijn: ‘welke kapper in arnhem is goed?’

Juist longtail keywords zijn beter

En dat heeft alles te maken met je conversies. Hoe relevanter je bent voor een bepaalde zoekopdracht, hoe groter de kans dat mensen op je website klikken. En des te groter ook weer de kans dat ze daar doen waar je website voor gemaakt is. Met een goede zoekwoorden analyse draag je dus ook nog bij aan de conversie optimalisatie.

Zelfde voorbeeldje: mensen zoeken 4400 keer per maand op ‘kapper arhem’. Jij, als kapper in Arnhem Zuid, wilt daar op gevonden worden en pompt een flink budget in SEO om op plek één te staan. Dat lukt uiteindelijk en je trekt maandelijks duizenden bezoekers naar je website:

Kassa!

    zoekwoorden vinden

    Maar niet heus. 

    Want voor veel van die mensen (bijvoorbeeld iedereen uit Arnhem Noord of het centrum, bijvoorbeeld) is je zaak veel te ver weg – en dus totaal niet relevant. Die toppositie levert je wel bezoekers op, maar geen conversies. In dat geval kun je beter gevonden worden op ‘kapper arnhem zuid’ waar 320 keer naar gezocht wordt. Dat levert je flink wat meer klanten op.

    Bovendien hoef je daarvoor veel minder diep in de buidel te tasten. De concurrentie op de term ‘kapper arnhem zuid’ is namelijk aanzienlijk minder en dus kun je relatief gemakkelijk goed scoren in Google. En dat is precies waarom Meneer Octopus in zijn zoekwoorden analyse ook even kijkt naar de concurrentie.

      Concurrentie

      Iedereen wil bovenaan in Google komen. Dat betekent dat er waarschijnlijk flink wat concurrenten zijn die ook hun website optimaliseren voor keywords waar jij ook op gevonden wilt worden. Soms is de concurrentie zelfs zo groot en sterk dat het zinloos is om je te focussen op bepaalde zoektermen.

      Want soms bestaan de zoekresultaten uit pagina’s van websites met heel wat autoriteit. Multinationals, bijvoorbeeld. Of platformen als bol.com en Marktplaats. Daar ga je het als ZZP’er of ondernemer uit het MKB vaak niet van winnen. En dus kun je je beter op andere longtail zoekwoorden richten of je wat meer focussen op lokale SEO. 

        Intentie van de zoeker

        Waar veel andere SEO bureaus stoppen met hun zoekwoorden analyse na het vinden van relevante keywords, het ontdekken van longtails en het bepalen van de concurrentie, gaat Meneer Octopus nog een stapje verder door de intentie achter het zoekwoord te achterhalen.

        Geen onbelangrijke stap, want het bepaalt of je wél of niet kunt scoren met je pagina. Want stel nu dat je een commerciële pagina hebt waarin je een bepaalde dienst of product probeert te verkopen. Wanneer je echter het bijbehorende zoekwoord invult krijg je niet tien andere commerciële pagina’s, maar een aantal doe-het-zelf-blogs of pagina’s met alternatieven.

        zoekwoorden onderzoek

        Kun je dan ranken met je commerciële pagina? Meneer Octopus denkt van niet. Want blijkbaar hebben mensen niet de intentie om iets bij iemand af te nemen als ze dat zoekwoord gebruiken. En dat weten de zoekmachines ook, dus tonen ze liever alleen informatieve pagina’s – en niet de jouwe.

        Dat biedt overigens wel mogelijkheden om met een beetje slimme content marketing hoger in Google te komen. Dus er zijn altijd kansen. Volop zelfs.

        Zoekwoorden bepalen waar je bedrijf bekend om staat

        En dat heb je zelf in de hand. Maar het is wel even een werkje om de juiste keywords te vinden en om vervolgens de beste zoekwoorden te bepalen. Je kunt natuurlijk je zoekwoorden analyse zelf doen, maar je kunt ‘m ook uitbesteden. Bespaart je tijd, energie en je krijgt er waarschijnlijk ook nog een uitgebreider resultaat met meer mogelijkheden.

        Of huur Meneer Octopus in als SEO tekstschrijver. Dan doet-ie per pagina een zoekwoorden analyse en profiteer je ook meteen van een scherpe tekst, volledig geoptimaliseerd voor Google. Win-win.

          zoekwoorden analyse

          Zoekwoorden analyse laten doen?

          Meneer Octopus babbelt graag eerst even met je. Gewoon om te kijken wat je nodig hebt en wat een zoekwoorden analyse je op kan leveren. Geheel vrijblijvend, natuurlijk. Je zit nergens aan vast. Ook niet aan irritante nieuwsbrieven, nee.

          Hoe heet je?